Kezelhetetlen gyerekek kezelése

Kezelhetetlennek tűnő nevelési helyzetek, kezelhetetlen gyerekek: hogyan kezeld őket?

Boti 2,5 éves okos fiú, de mégis minden este a fürdés-lefekvés állandó huzavona, órákig tart, mire végre elalszik.

Zsófi már 5 éves ovis, de elindulás vele otthonról idegőrlő, a végére mindig úgy érzed, 10 évet öregedtél.

Bazsi 8 éves és még mindig állandóan vitatkozni kell vele a legelemibb dolgokon is, csak akkor csinál meg bármit, ha a szülei nógatják, piszkálják.

Sok családban találkozom hasonló problémákkal, hónapok vagy akár évek óta húzódó nehéz helyzetekkel:

  • Minden öltöztetés visítás, közelharc.
  • A gyerek mindig megőrül, amikor be kell szállni az autóba, őrület elérni, hogy beüljön és eljussanak vele A-ból B-be.
  • Minden étkezésnél mindig ugyanaz a forgatókönyv játszódik le, a szülő „hastáncot jár”, az asztal körül kergeti a gyereket és mindenféle koreográfiákat, trükköket talál ki, mire végre méltóztatik többé-kevésbé rendesen enni a gyerek (vagy beletörődik a szülő, hogy a gyerek csak 2-3 féle kedvenc ételt hajlandó megenni).
  • Minden egyes bölcsődébe/óvodába/iskolába indulás vagy az oda megérkezés rémálom.
  • Képtelenség bemenni a gyerekkel a boltba, bizonyos nyilvános helyekre vagy akár rokonokat látogatni.
  • Nem lehet tőle nyugodtan 2 szót váltani egymással.

Egészen hétköznapi dolgok miatt is huzavona van és már kezdesz belefáradni.

Állandóan ugyanazok miatt kell vitatkozni vele, pedig már ezerszer megbeszéltétek, megértette.

Már feladtál bizonyos dolgokat, inkább nem is mentek oda, nem is csináljátok, mert úgyse sikerül.

A lényeg mindig ugyanaz: vannak olyan helyzetek, amikben ugyanazt a forgatókönyvet játsszátok el és nem változik semmi.

Újra meg újra meg újra ugyanaz történik, ezért

A) már fel is adtad

B) mindig végigjátszod, hátha egyszer változik.

Miért van ez?

Miért van, hogy ugyanaz a forgatókönyv játszódik le újra meg újra és úgy tűnik, mindig a gyerek nyer, pedig te elhatároztad, hogy nem akarsz engedni neki?

A felszínen talán úgy tűnik mindez csak az adott helyzetről szól, amiben vagy az egyikőtök vagy a másikótok nyer, és legbelül úgy érzed nyilván neked (a szülőnek) kéne az erősebbnek lennie, hogy a gyerek végül megtanulja a leckét.

De valahogy ez sosem sikerül.

És nem azért, mert ne lennél jó szülő vagy azért, mert gyenge lennél, esetleg nem elég határozott. 

Sem azért, mert feladtad volna és már nem érdekelne.

És nem azért, mert túl sokat engedsz meg neki.

Ezeket csak mások mondják, akiknek fogalmuk sincs, hogyan is működik valójában egy gyerek és mitől lesz igazán hatásos a nevelés.

Miért vannak állandó konfliktusok, amikor szereted a gyereked és a legjobbat szeretnéd neki? Miért érzed úgy, hogy folyton csak vitatkoztok egymással?

Ha te is szeretnéd jól nevelni a gyermekedet, vannak elveid, de valahogy a mindennapi helyzetek, konfliktusok, problémák elviszik a fókuszt és úgy érzed csak sodródtok, de nem is tudod igazán merre: tarts velünk ezen az online előadáson!

Miről lesz szó az előadáson?

1. Hatalmi viszonyok a családban


  • Ki is a főnök a családban? Hogyan legyél te szülőként a vezető és kezdj el irányítani?
  • Miért veszi át sok családban a gyerek az irányítást és valójában akar-e a gyerek irányítani?
 Jó, ha a gyerek irányít? És: muszáj mindig a szülőnek a főnöknek lennie „különben a gyerek sosem tanulja meg”?
  • Hogyan alakul ki a gyerek akarata, mi az, amit valójában akar és hogyan kezeljük jól az akaratot?
  • Kontrollból önkontroll: hogyan alakul ki az érzelmek és a viselkedés szabályozása a gyerekeknél, mit tehetsz érte?

  • Családmodellek és családi szerepek: hogyan adódnak át észrevétlenül is a családon belül a viselkedésminták? Milyen jó és rossz mintákat hozunk a családunkból, szüleinktől? És hogyan kezdhetsz el változtatni ezen?

  • Hatalmi helyzetek: Hogyan is tanulja meg a gyerek valójában, hogy nem győzhet mindig? Kell-e ezt tanítani neki?

  • Kapcsolódó, pozitív nevelés és a családi erőviszonyok: tényleg nem lesz a kapcsolódva nevelt gyerekekből „rendes felnőtt”? (ezt most itt el is árulom: dehogynem 🙂 ) Mit mond erről a tudomány? Hogyan lehet a szülő egyszerre vezető és törekedhet a kapcsolódásra, használhat pozitív nevelési módszereket?

2. Játszmahelyzetek és újra meg újra visszatérő forgatókönyvek: Mihez kezdjünk velük?

  • Miért alakulnak ki ezek a helyzetek és hogyan fordíthatjuk őket a javunkra?

  • Miért és kinek jó a játszmahelyzet?

  • Kinövi-e a gyerek a visszatérő, makacsul beragadt szokásait? Mi az, amit igen és mi az, amit nem?

  • Változtassunk rajta? Mikor érdemes megmutatni a gyereknek, hogy „most már legyen vége” és mikor felesleges?

  • Kis játszmák és nagy játszmák: Mi üzen a hétköznapi szokások mentén kialakuló játszma? Mi áll a hátterében? És milyen nagyobb szülő-gyermek játszmák alakulhatnak ki, amikre oda kell figyelned? Hogyan változtathatsz ezeken?

  • A változás elkezdése: milyen terv mentén tudsz elkezdeni változtatni a játszmahelyzeteken legyen szó 2 vagy akár 12 éves gyerekről? (mutatok konkrét példákat)


3. Kezelhetetlen gyerekek és kezelhetetlen helyzetek kezelése


  • Azért válik a gyerek kezelhetetlenné, mert „rossz” és „neveletlen”? 


  • Miért érzünk bizonyos nevelési helyzeteket patthelyzetnek és kezelhetetlennek? Miért fagysz le szülőként ilyenkor és mit tegyél olyankor, ha tehetetlennek érzed magad vagy már kifogytál az ötletekből?

  • Létezik-e egyáltalán kezelhetetlen gyerek?


  • Nem kezelhetetlen, hanem sajátos nevelési igényű? Hogyan döntsd el, hogy fejlesztésre van-e szüksége, megoldja-e a fejlesztés a nevelési problémákat és hogyan neveld a gyermekedet, ha sajátos nevelési igényű?


  • Hogyan változtathatsz a megoldhatatlannak tűnő nevelési helyzeteken? 


  • Amit tudsz kontrollálni és amit nem: min változtathatsz akkor is, ha a gyerekeden nem változtathatsz?

  • Önkontroll: a jól viselkedő gyerek egyik legfontosabb tulajdonsága. Hogyan tanítsd a gyermekedet önkontrollra az egyes életkorokban a totyogótól kamaszkorig? (akkor is, ha neurodivergens vagy SNI-s)

Kinek érdemes résztvenni rajta?

ovis

Ha a gyermeked még totyogó, de már most úgy érzed, valahogy nem jó irányba mennek a dolgok, mintha minden a fejedre nőtt volna és nem igazán tudod, hogyan is lehetne a kezedben az irányítás a gyermeknevelésben. 

merges

Ha a gyermeked akaratos, hisztis és még makacs is emiatt állandó konfliktusok vannak köztetek, amiket minden próbálkozásod ellenére sem tudsz megoldani.

Ha van a gyerekednek néhány makacsul „úgymaradt” szokása, amivel nem tudsz mit kezdeni és ami megkeseríti mindannyiótok életét és nem tudod, hogy kinövi-e ezeket vagy lehet-e valamit tenni a változás érdekében.

Ha a gyereked egy pörgős fenegyerek, aki fittyet hány minden tanácsnak, folyton csak a maga útját járja, és egyszerűen nem érted, mi okozza ezt, mit tehetnél, hogyan nevelheted őt, hogyan lehetsz rá hatással egyáltalán.

Mikor lesz és hol?

Az előadás időpontja: 2024. október 17. csütörtök 18-20:00

A helyszín:
 Egy privát online felületen, amihez a jelentkezést és a fizetést követően kapsz majd hozzáférést (a megtekintéshez és a kérdezéshez Google profilra – Youtube vagy Gmail azonosító – van szükség)

Mennyibe kerül? Az előadáson való részvétel díja: br. 3000 Ft.  

Lehet majd kérdezni? Igen, az előadás alatt hozzászólásban tudsz majd kérdezni.

Nem érek rá aznap. Vissza tudom nézni utólag is? Igen, a zárt felületen az előadást követő 3 hónapban vissza tudod nézni a teljes felvételt.

A jelentkezés lezárul:

nap
óra
perc
másodperc

Jelentkezz most!

Klikk a gombra, töltsd ki az adatokat és már le is foglaltad a helyed! Fizetni bankkártyával vagy átutalással lehet.. A jelentkezést követően küldjük neked a hozzáférést az online előadás felületéhez. 

Scroll to Top