Az impulzivitás (amikor nem gondolja át a gyerek, amit tesz, reaktív, gyorsan odacsap, gyorsan otthagyja a dolgokat és másba kezd), a türelmetlenség, a hiszti, a dühroham, a figyelemzavar, az, hogy állandóan veszélyes helyzetekbe keveredik a gyerek mind-mind az önuralom hiányából fakad.
A gyerekekből hiányzik a fék, amit meghúzva kicsit megállnának és gondolkodnának, mielőtt cselekszenek.
Az önuralom nem alakul ki magától: meg kell tanítnod a gyermekednek kezelni a viselkedését.
Akkor is, ha a gyermeked még csak 1-2 éves és a dackorszak elején jár: megfelelő szülői viselkedéssel, mintákkal sokat segíthetsz neki.
Akkor is, ha már lassan óvodás lesz vagy ovis és már sok mindent tud a helyes viselkedésről, de 1-1 területen még kihívásokkal küzd.
És akkor is, ha már iskolás és annak ellenére, hogy mindent megtettél, még mindig türelmetlen, még mindig elkalandozik néha a figyelme, még mindig nem tudja kezelni a konfliktusait más gyerekekkel.
Mit is kell valójában megtanulnia gyermekednek ahhoz, hogy kellő önuralma legyen?
- Hogyan ismerje fel a fejében cikázó érzelmeket, gondolatokat,
- hogyan tegye be azt a bizonyos „féket”, amivel képes megállni egy pillanatig, mielőtt cselekedne,
- hogyan reagáljon az egyes helyzetekben, mi a megfelelő reakció.
A gond az, hogy a hagyományos nevelésben csak a harmadikat tanítjuk meg neki: elmondjuk, mit kéne tennie. Aztán vagy megcsinálja vagy nem (általában inkább nem).
Miért? Mert az első kettő hiányzik. Fogalma sincs mi történik benne és képtelen leállítani az érzelem- vagy gondolatlavinát a fejében
Hogyan tanítsd meg őt erre? Hogyan add át gyermekednek az önuralom és a konfliktuskezelés képességét számára is befogadható módon, játékos, az érzelmi tudatosságot növelő módszerekkel?
Ezt mutatom meg az Önuralom és konfliktuskezelés tanítása című online előadásomban.